Mental sundhed

Det betyder noget, hvordan du går og har det. Både for din livskvalitet og for din risiko for at få en eller flere sygdomme.

Mental sundhed handler om mange forskellige ting 
·         om at trives
·         om at kunne udfolde sine evner
·         om at kunne klare sig dagligdagens udfordringer
·         om at kunne være sammen med andre mennesker
.         om at kunne klare stress

Mental sundhed er et vigtigt indsatsområde for Sundhedsteamet i Randers Sundhedscenter. Vi ved at mental sundhed og udvikling af en række sygdomme hænger samme. Der er risiko for både psykisk og fysisk sygdom, hvis den mentale sundhed ikke er i orden.

Dette kan du selv gøre

Det er vigtigt at have et stabilt søvnmønster og at spise varieret og sundt. 
Fysisk aktivitet gør, at du mentalt har det bedre. 
Jo mere fysisk aktiv du er, jo bedre får du det mentalt.
En god fornemmelse af kroppen er godt for dit velvære.

Fysisk træning som forebyggelse

Stress
Hvis du som stressramt træner regelmæssigt og er i god fysisk form, bliver din følelse af stress mindre. 
Kroppen er bedre til at håndtere stress jo bedre træningstilstand den er i. 
Du får mest ud af træning, hvor du bliver forpustet og får pulsen op, i modsætning til styrketræning.

Angst og Depression
Hvis du dyrker regelmæssig motion kan du forebygge angstsymptomer og dæmpe depression.

Mindfulness