Søvn

En god søvn har en helbredende, forebyggende og genopbyggende funktion.

Søvn gør os fit for fight og holder sygdommene fra livet. Søvn spiller en ligeså stor rolle for sundheden, som mad og motion.

Så vigtig er søvnen

Søvnens gavnlige virkning

  • Får kroppen til at yde sit optimale
  • Styrker immunforsvaret.
  • Holder humøret oppe, så man ikke får kort lunte, bliver nærtagende, sur og tvær.
  • Regulerer appetitten og mindsker risiko for diabetes, insulinresistens, åreforkalkning og fedme.
  • Genopbygger hjerne og krop og udbedrer dagens slid og skader.
  • Lagrer informationer i hjernen. Hjælper til med indlæring, koncentration og hukommelse.
  • Holder blodkarrene i form og tilpas smidige. Sænker risiko for hjerte- kar sygdomme og forhøjet blodtryk.

For at få det optimale ud af søvnen skal man sove på nogenlunde samme tidspunkt hver nat, sove i et mørkt og køligt rum.

God søvnkvalitet

Søvnen skal være af god kvalitet og i tilstrækkelig mængde. Det får du ved at:

  • sove på samme tid hver aften
  • sove tilstrækkeligt, dvs. til du er udhvilet
  • sov dybt nok dvs. sov mange timer i træk

Alle uden undtagelse har brug for at sove hver nat. Der er ikke nogen, der aldrig sover. Det ville have dødelig udgang.

Kilder: Videnskab.dk marts 2009 og Poul Jennum, overlæge v/ Dansk Center for Søvnforskning, Gordon Wildschiødtz. Ledende overlæge ved psykiatrien i Vordingborg Jes Gerlach: ”Søvn”. Psykiatrifondens forlag 2003

Læs om sammenhæng mellem træthed og overvægt

Læs om computere i sengen